اخبار

طرح معاوضه خانه فرسوده

طرح معاوضه خانه فرسوده

وزارت راه و شهرسازی از طرح معاوضه خانه‌‌‌ فرسوده با نوساز که در بخش هایی که فرسوده تلقی میشوند. با آپارتمان های نوساز و یا زمین در شهر های مختلف خبر داد.

در این طرح که به تازگی در دولت مطرح شده. که بر طبق آن صاحبان و مالکان واحد های فرسوده در بافت های مشخص شده توانایی این را دارند که واحد فرسوده خود را با واحدی نوساز و یا زمین آن در زمان های ارائه شده در دولت تعویض کنند.

طبق شنیده ها از محمد آیینی، که سمت معاونت را ه و شهرسازی را برعهده دارد. در کنار آن مدیر عالمل بازآفرینی شهری ایران هم هست. در این ایده مطرح شده صاحبان واحد های فرسوده میتوانند از تخفیف قابل توجه 40 درصدی برای خرید واحد های نوساز و یا زمین اقدام نمایند.

آیینی ضمن اعلام این موضوع به نوعی آن را با طرح کلید به کلید سال های قبل مقایسه کرد و افزود این طرح در ادامه طرح کلید به کلید است که اجرا و پس از مدتی متوقف شدخبر داده است.

جالب توجه است که هیچ یک از جزییات این طرح مشخص نگردیده و در حد همین مصاحبه میباشد. هیچ ساز و کار مشخصی از صوی این وزارت خانه که مبین قیمت گذاری، آدرس یا زمان باشد اعلام نشده. به طبع بعد از ارائه جزئیات طرح معاوضه خانه فرسوده آن را به اطلاع شما عزیزان خ.اهیم رساند.

بازسازی در دهه گذشته

در دو دهه اخیر موضوع نوسازی بافت فرسوده از سوی دولت و کارشناسان اولویت داشته اما پیشرفت شگرفی در این حوزه مشاهده نمیشود. همچنین پیگیری این موضوع از سوی دفتر بازآفرینی شهری هم در نوع خود قابل توجه است. مقوله بازآفرینی شهری با موضوع نوسازی آن امری متفاوت بوده و انتظار آن است. شاید اگر جناب آقای آیینی به تفاوت این موضوع با بازآفرینی اشاره کند بهتر باشد. چرا که پس از مدتی مسئولان محترم نفرماییند بازآفرینی با بازسازی چه فرقی میکند!!؟

در دهه گذشته به طور متوسط سالانه 44 هزار واحد از کاربری مسکونی در زون های فرسوده نوسازی شده که با هدف مشخص شده ی 100 هزار واحدی فاصله ای معنا دار دارد.

راهکار افزایش نوسازی واحد های مسکونی

یکی از مهم ترین ابزار های دولت و شهرداری ها برای تقویت نوسازی واحد ها سازوکار های مناسب در جهت ورود بخش خصوصی به میدان است.

ارائه مشوق های مالیاتی و حتی معافیت برای بهبود مشارکت بخش خصوصی در این حوزه میتواند خود عاملی تعیین کننده باشد که از دید مسئولان پنهان مانده.

بخش مسکن همواره یکی از بخش های چالش برانگیز در تمامی جهان بوده. نه تنها در تهران بلکخ این مشکل در تمامی شهر ها و به خصوص پایتخت ها قابل روئیت است. اما نکته این است که در سایر نقاط سازوکار مناسب سبب شده بخش خصوصی نیاز مسکن را به صورتی ملموس بهبود بخشد. در حال حاضر شهر هایی نظیر روتردام، برلین، پتسدام، تورنتو و … با مشکل کمبود واحد های مسکونی مواجه هستند. به طوری که کانادا برای مهاجرت قوانین سخت گیرانه تری را اعمال کرده است.

اما بحث این است که چرا در این کشور ها این مباحث مقطعی بوده و در تهران امری دائمی؟

شاید یکی از عمده دلایل این موضوع خارج از حوزه شهرسازی بوده و بیشتر به اقتصاد معطوف شده باشد. که نمیتوان بیشتر آن را مطرح نمود اما برای علاقمندان موضوعاتی برای تحقیق اعلام میکنید تا در صورت علاقه به دنبال آن ها باشند.

علاقمندان به تحقیق بیشتر

ورود موسسات مالی بزرگ به حوزه املاک که ناشی از دغدغه آنها حفظ ارزش سرمایه های محفوظ نزد آن هاست.

تمرکز منابع و امکانات در شهر های نظیر تهران و مشهد و … که روند مهاجرت را به سوی شهر بزرگتر میچرخاند.

تمرکز دولت بر کنترل قیمت ها که نه تنها باعث کنترل قیمت ها نشده است بلکه افزایش آنها را سبب شده است.

کمبود زمین های قابل ساخت که امری طبیعی است، اما با به کار گیری سیاست های مناسب میتوان اشتیاق افراد ساکن واحد های فرسوده را به فروش اینگونه واحد ها بیشتر کرد همانطور که دیده شد طرح معاوضه خانه فرسوده

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “طرح معاوضه خانه فرسوده

  1. بازتاب: یلدا آسترایی
  2. بازتاب: آریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *