اخبار

پروژه نئوم عربستان سعودی

پروژه نئوم

پروژه نئوم در سال 2020 توسط بن سلمان ولیعهد عربستان در دیدار با نخست وزیر اسرائیل معرفی شد. در این دیدار که در محل ساخت این ابر پروژه قرار داشت. یک ابر شهر که نمونه یک شهر از آینده میباشد معرفی شد. پروژه نئوم عربستان تحت نظارت مستقیم شاهزاده سعودی ساخته خواهد شد.

به جرات میتوان گفت بزرگترین پروژه شهرسازی جهان معاصر توسط کشور عربستان کلید خورده است. بلند پروازی این طرح در حدی بوده که در ابتدا گمانه زنی ها بر این اساس بوده که چنین پروژه گسترده و تکنولوژیکی فقط در حد ایده باقی خواهد ماند و سرانجامی برای آن متصور نیست.

معنای کلمه نئوم به دقت انتخاب شده، کلمه “نئو” نه از شرق بلکه از غرب هم الهام نگرفته و ریشه آن به یونان باستان بازمیگردد و معنای آن “آینده” میباشد. وحرف “م” آن برگرفته از ابتدای نام شاهزاده سعودی محمد بن سلمان است، هرچند میتوان آن را با ابتدای کلمه عربی “مستقبل” به معنای آینده هم هم پوشان دانست.

مکانیابی طرح

بر اساس اطلاعات موجود این ابر پروژه در شمال غربی عربستان سعودی قرار گرفته. این منطقه از جنوب به دریای سرخ و از غرب به خلیج عقبه منتهی شده است. 500 کیلئمتر محدوده ساحلی و بالغ بر 41 جزیره و همچنین تپه های بیابانی و ارتفاعات را شامل میشود.

نزدیک ترین سکونتگاه به این پروژه شهر تبوک است. طی پیش بینی های مهندسین طراح در زمان تکمیل پروژه 10 منطقه مختلف را در بر خواهد گرفت. اما تا کنون تنها 4 منطقه اعلام عمومی شده است.

نخستین مقصدی که برای گردشگران گشوده خواهد شد جزیره لوکس به نام “سنداله” با 840 هزار مترمربع در دریای سرخ تمرکز خود را بر حفظ جاذبه های طبیعی خواهد داشت که سعی شده بکر و دست نخورده باقی بماند.

نئوم عربستان سعودی

بخش اول: لاین (The Line)

بزرگترین بخش پروژه نئوم همین قسمت است. آسمان خراشی به طول 170 کیلومتر و عرضی بالغ بر 200 متر در حالی که 500 متر از سطح دریا فاصله دارد. مساحت این بخش روی زمین برابر با 34 کیلومتر مربع بوده و برای جمعیتی بالغ بر 9 میلیون نفر طراحی شده. برنامه ریزی های طراحی برای پروژه نئوم به صورتی است که سازگاری آن با طبیعت بیشتر از هر پروژه دیگری توجه ها را به خود جلب میکند. 100 درصد انرژی این طرح از طریق منابع تجدید پذیر تامین خواهد شد و تولید گاز های گلخانه ای به صفر میل میکند. به طبع کیفیت زندگی این طرح در سطح بالایی قرار دارد.

جاذبه صفر

در توضیحاتی که شرکت نئوم در رابطه با این پروژه اعلام کرده کلمه جاذبه صفر به چشم میخورد. این کلمه ظاهرا به معنای این است که ساکنان این پروژه در سه محور طول، عرض و ارتفاع بدون محدودیت جابجا شوند و همه امکانات به صورت لایه های مجزا در خدمت عموم است. درسترسی 5 دقیقه ای که در طرح هایی همچئن TOD مطرح میشود در این پروژه اجرا خواهد شد. در این ابر پروژه یک قطار سریع السیر با بعد زمانی 20 دقیقه ای در کل شهر در دسترس خواهد بود. جداره بیرونی این بخش طبق طراحی ها از جنس آینه خواهد بود تا با محیط اطراف خود ادغام شود، استفاده از آینه تا حد بسیار زیادی میتواند در بهینه کردن مصرف انرژی این طرح مورد استفاده قرار گیرد

سرزمین آینده، جایی که بزرگترین ذهن ها و بهترین استعدادها برای تجسم ایده های پیشگام و فراتر از مرزها در دنیایی الهام گرفته از تخیل توانمند هستند.

چشم انداز پروژه نئوم

برخی ویژگی ها

در طرح نئوم عربستان سعودی ویژگی های زیادی عنوان شده. این پروژه به عنوان یکی از چشم انداز های 2030 عربستان سعودی از ویژگی های طبیعت برای طراحی و معماری بهره برده تا کیفیت زندگی در آن به طور محسوسی افزایش یابد.

  • ایجاد ابر های باران زا برای افزایش رطوبت هوا و در نتیجه هوای ایدا آل و طبیعی تر
  • ماه انسان ساخت! برای افزایش جاذبه بصری در طول شب از ماه مصنوعی استفاده خواهد شد.
  • بهری گیری از شن های شب تاب! در بخش “اکساگون”
  • بهره برداری از یک پیست اسکی و دریاچه مصنوعی در بخش “تروجنا”

بخش دوم: تروجنا

این منطقه در کوه ها و ارتفاعات این پروژه قرار گرفته و این نخستین ممقصد مهم اسکی در فضای باز میان کشور های عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود. این جاذبه کوهستانی به شش منطقه مختلف تقسیم شده است که امکانات زیادی برای ورزشکاران این رشته در سطح های مختلف ارائه میدهد.

دریاچه مصنوعی هتل های مختلف و مهمان پذیران به همراه مسیر های پیاده روی دوچرخه سواری و … این منطقه را به عنوان فرصتی بی نظیر برای تجار تبدیل خواهد کرد.

بخش سوم: اگزاگون

بخش مهمی از ابر پروژه نئوم را شامل میشود. در حقیقت مجتمع صنعتی شناوری در گوشه جنوب غربی این پروژه قرار گرفته و در نزدیکی کانال سوئز مکانیابی شده.

اگزاگون که در محدوده یک بندر یکپارچه و مرکز لجستیکی می‌چرخد، یکی از مدرن ترین شهرهای جهان از نظر تکنولوژی با ساکنینی حدود ۹۰ هزار نفر خواهد بود که به راحتی در دسترس است. یک خط ریلی پرسرعت به منطقه لاین و فرودگاه نئوم ایجاد خواهد شد و بزرگترین ترمینال کروز در دریای سرخ را در خود جای خواهد داد.

 

1 دیدگاه در “پروژه نئوم عربستان سعودی

  1. بازتاب: نسرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *