آموزشی, انتخاب سردبیر

کدام زبان برنامه نویسی شهرسازی مناسب است؟

برنامه نویسی شهرسازی

با ورود به جهان امروز تقریبا تمام رشته ها از زبان های برنامه نویسی بهره میبرند. اما از کجا متوجه شویم کدام زبان برای رشته شهرسازی مناسب است. در این نگاره تصمیم داریم برخی از زبان های برنامه نویسی که استفاده بهتری برای این رشته دارند را بهم هم بررسی کنیم.

برنامه نویسی چیست؟

به بیان راحت تر، برنامه نویسی به معنی نگارش دستوراتی که سیستم هوشمند مانند کامپیوتر آن را بفهمد. همانطور که میدانید کامپیوتر تنها صفر و یک را میفهمد گرچه به کارگیری این زبان برای انسان بسیار سخت است، به برنامه نویسی نیاز داریم. برای گسترش و اجرای برنامه در رایانه از یک زبان میانجی استفاده می‌شود که به آن زبان برنامه نویسی گفته می‌شود. برنامه نویسی به مفهوم تبدیل فانکشن های کامپیوتر به شکلی است که یک ماشین می‌تواند آن را متوجه شود. برنامه‌ها به زبان ویژه ای نزدیک به گویش انسان (معمولا به زبان انگلیسی) نگارش می‌شوند تا خواندن و نوشتن را برای ما آسان کنند. وقتی برنامه نویس کدی را می‌نویسد، این کد تبدیل شده و به یک فایل تبدیل می‌شود که کامپیوتر می‌تواند آن را اجرا کند. بر همین اساس، زبان‌های برنامه نویسی مختلفی به وجود آمده است.

زبان های مناسب رشته شهرسازی

از آنجا که رشته شهرسازی با اطلاعات بسیار زیادی سر و کار دارد و معمولا تحلیل این اطلاعات از شرح وظایف یک مهندس شهرساز میباشد باید بتواند از زبان برنامه نویسی مناسبی برای این تحلیل استفاده کند.

همچنین نرم افزار هایی مانند Arc GIS که از زبان پایتون پشتیبانی میکند را نیز باید در نظر داشت.

 زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون

پایتون یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است که به واسطه سادگی، خوانایی برای افرادی که تا کنون برنامه نویسی نکرده اند بسیار جذاب است. از آنجایی که اینن زبان در بسیاری از علوم کاربرد دارد و کتابخانه های بیشماری برای افزایش بهره وری آن آماده شده است یکی از بهترین گزینه ها برای یادگیری مهندسان شهرساز است. از جمله کاربرد های آن میتوان به توسعه وب، علم داده، هوش مصنوعی، اتوماسیون و …. بسیاری کاربرد های دیگر است.

کتابخانه های پانداس، نامپای و … از معروف ترین کتابخانه های مورد استفاده مهندسان شهرساز برای تحلیل داده است.

محبوب ترین زبان برنامه نویسی 2023

Stack Overflow

زبان آر

این یک زبان تخصصی برای آمار و تحلیل داده است. این زبان با دارا بودن کتابخانه های متنوع برای ایجاد مدل های آماری یکی از بهترین گزینه ها برای محققان و تحلیلگران رشته شهرسازی خواهد بود.

همچنین R با قابلیت برنامه نویسی شی گرا یکی از گزینه های جذاب برای رشته شهرسازی است.

رتبه نهم پر استفاده ترین زبان برنامه نویسی جهان

TIOBE
 زبان برنامه نویسی R
 زبان برنامه نویسی جاوا

جاوا

یک زبان برنامه نویسی شی گرا و مستقل که در خیلی از سیستم های پیچیده مورد بهره برداری قرار میگیرد که قابلیت توسعه نرم افزار های موبایل، وبسایت، سیستم های تجاری و حتی داده کاوی را دارد.

پر استفاده ترین زبان برنامه نویسی 2023

TIOBE

اسکالا

یک زبان برنامه نویسی چند پارادایمی که قابلیت استفاده در سکو های مختلف را دارد. این زبان بر اساس جاوا و جاوا اسکریپت ساخته شده. اسکالا، در ترکیب با Apache Spark، ابزاری بی‌بدیل ساخته است که می‌تواند با داده‌های بزرگ به طور موثر برخورد کند. این زبان برنامه‌نویسی برای علم داده بسیار مورد نیاز است. اگر داده های حجم بالا را تحلیل خواهید کرد این بهترین گزینه برای شماست.

یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی 2023

Stack Overflow
 زبان برنامه نویسی اسکالا

جمع بندی

اگر در سطح اینترنت جست و جو کنید تنها زبان مناسب رشته شهرسازی را پایتون خواهید یافت. اما دیدم که زبان های دیگری هم میتواند مورد استفاده ما شهرسازان قرار گیرد.

تمرکز بر پایتون شاید به واسطه سادگی در آموختن آن باشد و نرم افزاری مانند آرک جی آی ای نیز مزید بر علت گشته که شهرسازان بیشتر به این سمت گرایش پیدا کنند. اما شما با همه زبان های برنامه نویسی بالا میتوانید در رشته شهرسازی بدرخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *