درباره رشته شهرسازی

معرفی رشته شهرسازی

رشته شهرسازی

یکی از رشته هایی که در طی دهه گذشته توجه ها را سمت خود جلب کرده است، رشته شهرسازی یا مهندسی شهرسازی است. داوطلبان رشته ریاضی برای ورود به دانشگاه های سراسری کشور بیش از پیش با یکدیگر برای انتخاب این رشته رقابت داند. اما این رشته چیست و چگونه میتواند به شما و کشورتان کمک کند؟

رشته شهرسازی در حقیقت اکسیری است از مدیریت، جامعه شناسی، معماری، مهندسی و اقتصاد. رشته شهرسازی در حقیقت یکی از رشته های فرا رشته ای یا میان رشته ای میباشد. میان رشته به گونه ای از رشته گفته میشود که ترکیبی از چند رشته مجزا میباشند از دیگر رشته های فرا رشته ای میتوان به عناوینی همچون: مهندسی صنایع، بیو انفورماتیک، هیدروانفورماتیک و … اشاره کرد.

قبولی در کنکور رشته شهرسازی

طبق بررسی های انجام شده برای اخذ پذیرش از دانشگاه های سراسری در رشته مهندسی شهرسازی در دانشگاه تهران داوطلب در منطقه یک رتبه کشوری تا حداکثر 2840 را داشته باشد که این رتبه در سهمیه معادل 1710 میباشد. برای منطقه دو رتبه کشوری تا حداکثر9140 که در سهمیه برابر 2100 میباشد. برای دریافت پذیرش دانشگاه تهران در منطقه سه رتبه کشوری شما باید حداقل 19650 که معادل 1950 در سهمه است را دارا باشید.

همینطور برای اخذ پذیرش از دانشگاه سراسری گیلان داوطلب در منطقه دو رتبه کشوری تا حداکثر25670 که در سهمیه برابر 9370 میباشد. برای دریافت پذیرش دانشگاه تهران در منطقه سه رتبه کشوری شما باید حداقل 21900 که معادل 3800 در سهمه است را دارا باشید.

رشته شهرسازی در دانشگاه ها

در حقیقت رشته شهرسازی جزو رشته های مهندسی میباشد. به واسطه خلق و خویی که این رشته در دانشجویان ایجاد میکند و آنها را به استفاده از خلاقیت و هنر وامیدارد. تدریس این رشته در دانشکده هنر و معماری گنجانده شده. رشته مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی دارای 140 واحد میباشد.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم این رشته میان رشته ای در ساماندهی فضای زندگی جامعه شهر نشین نقش پر رنگی را ایفا میکنند. اما متاسفانه نمیتوان جایگاه پر رنگی برای متخصصان آن در کشور ایران متصور شد. در حقیقت این رشته جزو رشته های نوپای جامعه علمی کشور محصوب میشود و تا کنون دستیافت های پشمگیری نداشته است. اما تلاش متخصصان، دانشجویان و اساتید پر تلاش این رشته روز به روز بارقه های امید بیشتری برای پیشرفت این رشته در کشور میتاباند.

چندین جهت شرایط مقایسه رشته مهندسی شهرسازی را با رشته مهندسی صنایع دهه 60 و 70 فراهم می آورد:

  • عدم توجه به رشته مهندسی صنایع در دهه های ابتدایی
  • هر دو رشته از رشته های میان رشته ای بودند
  • یکی وظیفه ممیزی صنعت را بر عهده دارد و درگری ممیزی شهر ها را بررسی میکند
  • برنامه ریزی بدنه اصلی هر دو رشته را تشکیل میدهد

مهارت ها

محورهای اصلی رشته مهندسی شهرسازیبرای کسانی تا الان علاقمند به این رشته شده اند اضافه میکنم که برای پیشرفت در این رشته روی مهارت هایی نظیر مهارت حل مسئله و کار های گروهی خود تمرکز کنید. باید افزور که دانش زبان خارجی جزو لاینفک تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است. اکثر منابع این رشته به زبان انگلیسی منتشر میشود. برای استفاده از مقالات و به روز بودن باید حداقل زبان انگلیسی را فراگیرید.

محورهای اصلی رشته مهندسی شهرسازی

برای کسانی تا الان علاقمند به این رشته شده اند اضافه میکنم که برای پیشرفت در این رشته روی مهارت هایی نظیر مهارت حل مسئله و کار های گروهی خود تمرکز کنید. باید افزور که دانش زبان خارجی جزو لاینفک تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است. اکثر منابع این رشته به زبان انگلیسی منتشر میشود. برای استفاده از مقالات و به روز بودن باید حداقل زبان انگلیسی را فراگیرید.

  • برنامه ریزی شهری
  • برنامه ریزی حمل و نقل
  • برنامه ریزی منطقه ای
  • مدیریت شهری
  • برنامه ریزی شبکه های زیرساختی
  • برنامه ریزی محیط زیست
  • طراحی شهری
  • اقتصاد شهری
  • جامعه شناسی شهری

تلفیق این موراد باعث میشود تا مخصصان بتوانند پدیده ی شهری را بطور کامل شناسایی کنند و برای هدایت و کنترل توسعه ی آن تلاش کنند.

بازار کار مهندسی شهرسازی

اگر به دنبال حقوق های بالا و زندگی مفرح هستید همین ابتدای کار باید شما را دلسرد کنم. وضعیت نابسامان حقوق و دستمزد و همچنید تعداد نوقعیت های باز برای ارائه درخواست استخدام در این رشته به شدت از نکات منفی آن است. اما اگر علاقه به پیشرفت دارید و از روبرو شدن با چالش های عجیب و غریب لذت میبرید باید بگویم جای درستی آمده اید. این رشته برای شما ساخته شده تا چالش ها را بشناسید و راهی برای حل آنها پیدا کنید.

هنوز فاصله زیادی با استاندارد های جهانی در حوزه های شهری داریم ولی به همت دانشجویان و شمایی که پا در این راه خواهید گذاشت میتوانیم چهره ای نوین و پویا برای شهر هایمان بسازیم.

اگر بخواهم مختصری در رابطه با حقوق و دستمزد به شما در این رشته بگویم.

از جایگاه تدریس آن سخن میگویم، استادیار دانشگاه سراسری در سال 1401 رقمی معادل 14-15 میلون تومان دریافتی دارد. که دو برابر حداقل حقوق پرداختی در کشور است. اما اگر در دفاتر بازآفرینی شهری مشغول شوید حداقل حقوق را دریافت خواهید کرد که آن هم منظم نیست و هر زمان بودجه دریافت کنند پرداختی ها را به تناسب انجام میدهند.

اما اگر علاقه به تدریس نرم افزار و یا دروس مختلف را خارج از محیط دولتی یا خصولتی دارید به مراتب وضعیت بهتر خواهد بود هرچند که فروش خدمات در این حوزه خود چالش برانگیز است.

نرم افزار های مهندسی شهرسازی

امروزه نرم افزار ها یکی از بخش های آموزش هستند اما به معنای کافی بودن نیستند پس لازم هستند اما کافی نیستند.

نام نرم افزارمیزان تسلط مورد نیازاجباری/ اختیاریتوضیحات
Microsoft Wordحرفه ایاجباریبرای گزارش نویسی
Microsoft Powerpointحرفه ایاجباریبرای ارائه مطالب
Microsoft Excelحرفه ایاجباریبرای کار با اطلاعات بلوک ها
AutoCadپیشرفتهاجباریکار با نقشه ها
ArcGis/ArcGis Proمتوسطاختیاریپیشنهاد میشود حتما فرابگیرید.
CityEngineپیشرفتهاختیاریپیشنهاد میشود حتما فرابگیرید.
SketchUpمتوسطاختیاریپیشنهاد میشود در صورت علاقه به طراحی شهری فرابگیرید.
نرم افزار جایگزین 3D Max و Revit
Photoshopمتوسطاختیاریپیشنهاد میشود برای شیت بندی فرابگیرید.
Pythoneپیشرفتهاختیاریبرای حضور حرفه ای در این رشته حتما توصیه میشود.

جمع بندی

رشته شهرسازی یکی از رشته های آینده دار کشور ایران است و افق های روشنی برای آن متصور هستیم. قبولی در رشته شهرسازی کار دشواری نیست ولی موفق شدن در آن از هر کسی برنمی آید. تیپ های شخصیتی INFP ,INTP و INTJ بیشتر در این رشته حضور دارند ولی این به معنی عدم موفقیت سایر تیپ های شخصیتی نیست. همچنین 8 نوامبر روز جهانی شهرسازی است که در تقویم جهانی برای شهرسازان اعلام شده.

امیدواریم با همت جوانان این مرز و بوم روزگاری شاهد شکوفایی ایران عزیزمان باشیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *