درباره رشته شهرسازی

عناوین شغلی رشته شهرسازی

عناوین شغلی مهندسی شهرسازی

عناوین شغلی رشته شهرسازی که که محصلان این رشته بعد از فارغ التحصیلی میتوانند تحت این عنوان ها مشغول به کار شوند شامل طیف وسیعی میباشد که سعی داریم در این نوشته آنها را معرفی کنیم.

یکی از نگرانی های هر دانشجو اشتغال بعد از تحصیل است، اشتغال در حیطه مرتبط با رشته تحصیل یکی از چالش های بازار کار امروز در جهان است اما این مسئله به واسطه ناکارامدی مدیریتی در کشورما بیشتر مورد توجه است. دانشجویانی که با امید و آرزو های فراوان پا به دانشگاه میگذارند و تحصیل میکنند.

چارت درسی رشته مهندسی شهرسازی

برای این که متوجه شغل هایی که یک مهندس شهرساز بعد از فارغ التحصیلی میتواند داشته باشد، شویم باید نگاهی کوتاه به سیلابس درسی این رشته بیاندازیم.

ردیفنام درستعداد واحدپایه/ تخصصی/ اختیاری
1ترسیم مقدماتی3پایه
2ریاضیات2پایه
3کاربرد رایانه در شهرسازی2اختیاری
4تاریخ شهر و شهرسازی در جهان2تخصصی
5جغرافیای شهری2پایه
6هندسه احجام و پرسپکتیو3پایه
7فیزیک2پایه
8ترسم پیشرفته3پایه
9اصول سیستمهای اطلاعات مکانی2پایه
10جامعه شناسی شهری2پایه
11اقتصاد شهری2پایه
12تاریخ شهرهای ایرانی-اسلامی2تخصصی
13مبانی و روشهای برنامهریزی شهری3تخصصی
14آمار در شهرسازی2پایه
15مبانی شهرشناسی2پایه
16کارگاه شهرسازی 15تخصصی
17کاربرد نقشه برداری در شهرسازی3پایه
18مبانی و روش های طراحی شهری3تخصصی
19مبانی منهدسی ساختمان و معماری2اختیاری
20مدل های کمی درشهرسازی2تخصصی
21مبانی برنامهریزی شبکهحمل و نقل درون شهری2تخصصی
22تفسیر عکسهای هوایی و ماهوارهای /گرافیک رایانه ای در شهرسازی2اختیاری
23کارگاه شهرسازی 25تخصصی
24بیان معماری3پایه
25تاسیسات و زیرساختهای شهری3تخصصی
26مبانی طراحی شبکه حمل ونقل درون شهری2تخصصی
27شناخت و تحلیل فضای شهری3تخصصی
28کارگاه شهرسازی 35تخصصی
29معادلات دیفرانسیل2پایه
30درک و بیان محیطشهری2پایه
31برنامهریزی بافتهای فرسوده وتاریخی3تخصصی
32کارگاه شهرسازی 45تخصصی
33سمینار مسائل شهری2اختیاری
34ارزیابی اثرات توسعه بر محیط زیست2اختیاری
35مبانی مدیریت شهری2اختیاری
36مسکن2تخصصی
37کارگاه شهرسازی 55تخصصی
38روش تحقیق در شهرسازی3تخصصی
39برنامه ریزی منطقهای2تخصصی
40حقوق و قوانین شهری2اختیاری
41پروژه نهایی6تخصصی
42فرهنگ، هنر و هویت ایرانی- اسلامی2اختیاری
43زبان تخصصی2پایه


مهندس شهرسازی
: این شغل شامل تهیه طرح‌ها و نقشه‌های شهری و منطقه‌ای، انجام پروژه‌های طراحی و ساخت محوطه‌ها و تفکیک اراضی، تایید نقشه‌های ساخت و ساز، نظارت بر اجرای پروژه‌های ساختمانی و شهرسازی و دادن مشاوره به مدیران و مسئولان در امور شهری است.

برنامه‌ریز شهری و منطقه‌ای: این شغل شامل تحلیل نیازها و روندهای شهری و منطقه‌ای، تهیه برنامه‌ها و سیاست‌های شهرسازی و توسعه، هماهنگی با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط، ارزیابی و پایش عملکرد برنامه‌ها و پیشنهاد اصلاحات و بهبودهای لازم است.

منظرساز: این شغل شامل طراحی و اجرای فضاهای سبز شهری و روستایی، ایجاد و بهسازی پارک‌ها، بوستان‌ها، میدان‌ها، خیابان‌ها و سایر فضاهای عمومی، انتخاب گیاهان و مواد مناسب برای منظرسازی، نظارت بر کیفیت و نگهداری فضاهای سبز است.

مدیر پروژه شهرسازی: این شغل شامل برنامه‌ریزی و مدیریت منابع، زمان، هزینه و کیفیت پروژه‌های شهرسازی، ارتباط با کارفرما، پیمانکاران، مشاوران و سایر ذی‌نفعان پروژه، حل مشکلات و رفع موانع پیش‌آمده در پروژه، گزارش‌دهی و ارائه پیشرفت و نتایج پروژه است.

محقق شهرسازی: این شغل شامل انجام تحقیقات علمی و کاربردی در زمینه‌های مختلف شهرسازی، ارائه مقالات، گزارش‌ها و پیشنهادهای پژوهشی، همکاری با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با شهرسازی، انجام مطالعات تطبیقی و تحلیلی درباره شهرها و مناطق مختلف است.

معلم یا استاد شهرسازی: این شغل شامل تدریس دروس شهرسازی در مقاطع مختلف تحصیلی، راهنمایی و مشاوره دانشجویان، انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، ارتقای سطح علمی و تخصصی خود و دیگران است.

کارشناس شهرسازی: این شغل شامل انجام وظایف فنی و اجرایی در زمینه شهرسازی، همکاری با مهندسان و مدیران شهرسازی، انجام مطالعات و تحلیل‌های شهری، ارائه گزارش‌ها و نظرات کارشناسی، انجام امور اداری و مالی مربوط به شهرسازی است.

کارشناس GIS: کارشناس جی آی اس می‌تواند در زمینه‌های مختلفی مانند برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، محیط زیست، کشاورزی، معدن، امنیت، حمل و نقل و … فعالیت کند.

اینها تنها عناوینی هستند که شما با فارغ التحصیلی رشته شهرسازی میتوانید در آنها نشغول شوید اما اگر اطلاعات و دانش خود را در حوزه های مرتبط بیشتر کنید این دامنه گسترده تر میشود و عناوین شغلی رشته شهرسازی به همین جا ختم نمیشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *