درباره رشته شهرسازی

کارشناسی مهندسی شهرسازی

رشته مهندسی شهرسازی

مهندسی شهرسازی ترکیبی است از مطالعه، طرح‌ریزی و توسعه شهرها با در پیش بینی کردن نیازهای اجتماعی، کالبدی، فرهنگی و اقتصادی با نگاه کاهش مسائل و مشکلات شهری و جوابدهی به اجتیاجات ساکنین و شهروندان.

در سال های گذشته در جهان توجه خاصی به شهرسازی و مسائل شهری شده است. در این راه رشته مهندسی شهرسازی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در جوابدهی بسیاری از مسائل شهری در سراسر دنیا پاسخگو بوده است.

دو دهه گذشته نیزدر کشور ما نیز با نگاه به افزایش جمعیت و افزایش جمعیت شهری به نسبت جمعیت روستایی، مسائل و مشکلات شهری، خود را بیش از گذشته نشان داده است. این مسائل به دلایل گوناگونی از جمله عدم مدیریت یکپارچه، عدم نظارت درست بر ساخت و سازها و… تشکیل شده است. همه این عناصر مهم بودن رشته مهندسی شهرسازی برای آموزش کارشناسان و متخصصان نورد نیاز در این زمینه را نشان می دهد.

رشته شهرسازی موضوعات گوناگونی را از علوم انسانی تا علوم مهندسی را شامل میشود. این رشته 6 محور اصلی دارد که به ترتیب :

  • برنامه ریزی شهری
  •  برنامه ریزی حمل و نقل
  •  برنامه ریزی منطقه ای
  • برنامه ریزی شبکه های زیرساختی
  • برنامه ریزی محیط زیست
  • طراحی شهری

دانشجویان این رشته حتما باید دارای قدرت تخیل، نگاه هندسی و فهم مناسبی از فضا داشته باشند و در طراحی بسیار قدرتمند باشند. این افراد مطمعنا هم به اصول هنری مثل طراحی و روانشناسی رنگ ها و هم به اطلاعات تکنیکی و پایه های فنی کار مثل نقشه برداری  و ساخت مدل علاقه نشان دهند. همینطور باید در علوم ریاضی به ویژه آمار، زبان انگلیسی و استفاده از تکنولوژی و کامپیوتر مسلط باشند.

لازم به تذکر است که رشته ها و گرایش های کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی شهرسازی جزو رشته های گروه هنر می باشند.

برای آشنایی بیشتر با این رشته، متقاضیان کنکور و افرادی که به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، می‌توانند اطلاعات بیشتری را دریافت کنند. این اطلاعات شامل برنامه درسی (سرفصل) و تعداد واحد‌ها، دانشگاه‌هایی که رشته مهندسی شهرسازی را ارائه می‌دهند، معرفی رشته‌های ارشد و دکتری مهندسی شهرسازی (برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و همچنین فرصت‌های شغلی و بازار کار این رشته می‌باشد.

با داشتن اطلاعات بیشتر درباره رشته مهندسی شهرسازی، متقاضیان می‌توانند بهترین تصمیم را درباره انتخاب رشته کنکور خود بگیرند و افرادی که در بازار کار و کاریابی فعالیت می‌کنند، می‌توانند با توجه به فرصت‌های شغلی و بازار کار این رشته، بهترین تصمیم را درباره آینده شغلی خود بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *